| Michael Jackson | Dallas Austin | Bruce Swedien | Rene |
Thriller-hittien jatkuva uudelleenjulkaisu ärsyttää, koska moni merkittävä Jackson-levy odottaa sitä ensimmäistäkin kierrätysrundia. Esimerkiksi History-tuplan uusia biisejä sisältänyt kakkoskiekko ansaitsisi itsenäisen elämän. Se on lähes katharttinen kokonaisuus, joka alkaa tuskanhuudolla (Scream) ja päättyy hihitykseen (Smile) ja jolla on myös kaupallinen profiili: Jacksonin uran ainoana albumina History Continuesiltä lohkaistiin kuusi Top 5 -brittihittiä.
History-tuplasta on tosin myös osuvasti sanottu, että ensimmäinen levy kertoo siitä, mitä Jackson antoi maailmalle ja toinen siitä, mitä hän sai vastalahjaksi. Vuosien 1993–94 skandaalinärä paistaa läpi muun muassa This Time Aroundista, vaikka se ei levyn omaelämäkerrallisimpiin raitoihin kuulukaan. Se pikemminkin dramatisoi Jacksonin kokemuksia ja ennakoi, että vainolainen ei ole vielä saanut tarpeekseen. ”This time around they'll take it like spit cause you really can't control me.”
Monotonista laululyriikkaa täydentää paras Jackson-biisissä kuultu rapvierailu. Juuri megatähteyteen Ready to Die -albumillaan kihahtanut The Notorious B.I.G. kelailee äkkisuosion aiheuttamaa paranoiaa. ”Flashin’ cameras, taps on my phone, even in my home I ain’t safe as I should be.” Höpinän taustalta korva erottaa arvoituksellisen äänen, ikäänkuin oopperalaulaja kailottaisi muutaman seinän takana.
Tuottaja Dallas Austin on takonut hittejä monille naisille (mm. Pink, Sugababes, Gwen Stefani, Anastacia), mutta 1990-luvun puolivälissä hänet tunnettiin ensisijaisesti TLC-levyjen ansiosta. This Time Aroundilla Austinin ote on onnistuneen pelkistetty: hiipivä biitti jättää tilaa jännästi kerrostetuille ja lomitetuille stemmoille. Biisi ei ole missään määrin hiphopia, mutta siinä on hiphopin estetiikkaa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti