| Michael Jackson |
Off the Wall- ja Thriller-albumien vuoden 2001 painoksissa kuultiin muutamasta biisistä demoversiot, jotka auttavat ottamaan painokkaammin kantaa siihen ikuisuuskysymykseen, suuriko osa biisien lopullista olemusta on Michael Jacksonin ja suuriko Quincy Jonesin ansiota. Tosin pitää huomioida, että Jackson osallistui Off the Wallilla myös omien sävellystensä tuottamiseen ja olisi tuottanut enemmänkin, jollei osa levytysajasta olisi kulunut The Jacksonsin Destiny-kiertueella.
Hän teki Don’t Stop ’til You Get Enough- ja Workin’ Day and Night -demot kotona pikkusisarustensa Randyn ja Janetin kanssa, ja rupisuudestaan huolimatta ne sanelivat lopullista sovitusta yllättävän paljon. Kumpaakin demoa dominoinut lehmänkello- ja cabasa-kilkatus on mukana lähes sellaisenaan, vaikka sen olisi voinut jättää jommastakummasta pois ihan moni-ilmeisyyden nimissä.
Kiivastempoinen, kineettinen ja Jacksonin upeilla scat-rytmityksillä käynnistyvä Workin’ Day and Night oli pitkään live-esitysten tietynlainen tukijalka – esimerkiksi Dangerous-kiertueella siinä oli aistittavissa vähän vapaampaa muusikkomeininkiä millintarkkojen tanssispektaakkelien seassa. Välillä tosin tuntui, että lyriikan hengessä sitä tahkottiin hikisemmällä tahdilla kuin mihin stamina riittää.
Niin, se lyriikka. Useista Jacksonin biiseistä välittyy käsitys, että ihmissuhteen ylläpitoon kuuluu lahjonnan rajoilla liikkuva hyödykehyvittely, ja tässä se on äitynyt raadannan ja epäluulon oravanpyöräksi. Pari vuotta myöhemmin Matti & Teppo menivät joka ainoa aamu seitsemäksi töihin kultansa rakkauden innoittamina, mutta Jacksonin motivaatio jää vähän hämäräksi. ”You must be seeing some other guy instead of me”, mies pähkäilee ja puskee silti duunia.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
livenä tää on uskomaton!!!
mutta levyllä aika keskinkertainen
Eikä ole keskinkertainen levyllä, vaan loistava rytmibiisi! Niinkuin koko OFF THE WALL on.
Lähetä kommentti