| James Ingram | Quincy Jones |
Alussa oli nimi, joka hiffattiin tuottaja Quincy Jonesin tuolloisen vaimon Peggy Liptonin ostamista Pretty Young Things -alusvaatteista. Siihen tehtiin kaksikin biisiä: Thrillerille päätyneen Ingram/Jones-sävellyksen lisäksi The Ultimate Collection -boksilla voi kuulla Jacksonin ja kosketinsoittaja Greg Phillinganesin basso- ja lehmänkellovetoisen demonäkemyksen samasta teemasta.
En ole varma, pääsikö megalevitykseen oikea versio. Don’t Stop til You Get Enough -tyyppisellä puheosuudella sisäänajettu P.Y.T. on tarttuva, sähäkästi laulettu ja komeasti bassoteltu, mutta vanhentuneine päiväperhosoundeineen harmittoman ja harmillisen välimaastossa samoileva handclap-hölkkä. Seuraa johtajaa -henkisessä tyttökuorossa sisaret Latoya ja Janet pääsevät hoilaamaan naa-naa-naata, eikä tekstissä juuri enempää sisältöä olekaan.
Quincy Jonesin osuutta Jacksonin levyillä on glorifioitu jälkikäteen niin hillittömästi, että moni yllättynee tästä tiedosta: puhumme nyt ainoasta Jacksonin levytyksestä, jonka kirjoittamisessa Jones oli mukana. Varautukaa siihen, että jatkoteksteissä kyseenalaistetaan useita tähän aiheeseen liittyviä myyttejä. Ei minulla ole mitään miestä vastaan, mutta eipä joidenkin ylistäjienkään ensisijainen motiivi ole Jonesin kehuminen, vaan Jacksonin väheksyntä.
Vaikka Quincy Jones oli Michael Jacksonille mainio sparraaja ja levy-yhtiölle oivallinen tuloksentekijä, moni Off the Wallin ja Thrillerin taiteellinen saavutus syntyi Jonesista huolimatta, ei hänen ansiostaan, minkä hän myöhemmissä haastatteluissaan on itsekin myöntänyt. Yhteistyö oli jazz-menneisyytensä leimaamalle Jonesille vähintään yhtä suuri läpimurto kuin Jacksonille. Motown ei ollut huolinut häntä Marvin Gayen eikä Stevie Wonderin tuottajaksi, ja Jacksonkin sai tapella tosissaan Epicin kanssa saadakseen hänet Off the Wallille.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
7 kommenttia:
Heippa.
Kylläpäs oot onnistunu löytämään "essensin".
Sä kirjotat aivan mahtavaa tekstiä. :) :)
Keep up! :)
Daa! Jään kyllä mielenkiinnolla odottamaan loppuja listattuja, onhan P.Y.T. harlekiinimaisesta keveydestään huolimatta sentään melkoisen loistava ralli; jo pelkkä lopun ad libbailu riittää näköjään (kuulemma) evääksi Kanye Westin kokonaiseen biisiin.
Kuinka laajasta otoksesta muuten valikoit kappaleet, ts. montako biisiä MJ on (abauttiarallaa) levyttänyt?
Kiitos kommenteista. Mukaan kelpuutettavia biisejä on sadoittain pelkästään 70-luvulta, en rupea nyt laskemaan tarkemmin. Sellaisen rajauksen tosin tein, että Motownille levytetyistä lukemattomista covereista valitsin vain yhden.
Noita hienoja ad libbailuja on paljon, kun kyseessä on koko ajan sama solisti, joten niiden perusteella on vaikea pistää biisejä järjestykseen.
Hieman eri mieltä tosta Quincy Jones-asiasta; kyllä hänen roolinsa OtW-ja Thriller-sessioissa on kiistaton ja ilman häntä levyt eivät olisi sellaisia kuin ovat. Eri asia on sitten idiootit, jotka yrittävät vähätellä Jacksonia väittämällä Jonesin yksin tehneen nuo albumit. Kuten todettua, Jonesilla on osuutta vain yhden Michaelin kappaleen kirjoittamiseen, eikä Jackson häneltä lauluneuvoja ole tarvinnut. Mutta tuottajana, sovittajana, Michaelin aistien vahvistajana ja tarkentajana sekä kokonaisuuden koossapitävänä voimana Jones on ollut korvaamaton.
Quincy Jones ei kyllä syyttä ole niin arvostettu tuottaja. Off the Wallin ja Thrillerin tekovaiheessa hän oli erittäin suuri tekijä. Eivät ne olisi sellaista ajatonta klassikkokamaa ilman Jonesia! Se on fakta se.
Hieno blogi.
Epäilemättä levyistä olisi tullut toisenlaisia ilman Jonesia. Mutta tämä ei välttämättä tarkoita, että niistä olisi tullut huonompia.
Uskon, ettei niistä olisi tullut yhtä musiikillisesti rikkaita ja kunnianhimoisia, yhtä svengaavia ja groovaavia ja yhtä suuria hittejä ilman Jonesia. Joneshan osasi myös popin tarttuvuuden hienosti ja särmikkäästi. JA miehen jazz-menneisyys kuuluu vain positiivisesti Thrillerillä ja Wallilla, musiikillisena moniuloitteisuutena ja eri genrejen osaavana hallintana sovituksissa.
Quincy Jones on maailman parhaita tuottajia.
Lähetä kommentti