| Michael Jackson |
Kahden Free Willy -elokuvan tunnuskappaleet. Tämä nyt ei vielä ole erityisen yhteensitova seikka – leffojen soundtrackit ilmestyivät Jacksonin MJJ-levymerkin kautta, joten isännän biisien mukaan ujuttaminen tuskin oli ensisijaisesti taiteellinen päätös. Enemmän Will You Be Thereä ja Childhoodia yhdistää niiden polarisoiva olemus; näkökulmasta riippuen niissä kiteytyy esittäjän kauneus tai kauheus.
Childhood soi Free Willy 2:ssa instrumentaalina, ja hyvä niin. Yleensä Jacksonin tilitysteksteistä löytyy yleisempi taso, mutta tässä laulua ei kannata irrottaa laulajastaan. ”It’s been my fate to compensate for the childhood I’ve never known” viittaa Oprah Winfreyn kanssa käytyyn tv-keskusteluun menetetyn lapsuuden tavoittelusta. Jackson oikaisi Winfreyn käyttämän recapture-sanan compensate-sanalla, sillä eihän sellaista voi kokea uudelleen, jota ei ole kokenut ollenkaan.
Jos Childhood tuntuu itsesäälissä rypemiseltä ja empatian kalastelulta, kannattaa kuunnella musiikkia. Sen harmonia ja duurivoittoisuus vihjaavat, että lapsuutta etsitään kuin aarretta – se on jännittävää ja palkitsevaa, vaikka ei löytäisikään koluamaansa. Moonwalk-kirjassa Jackson kertoi pitävänsä surun ja ilon yhdistävistä biiseistä kuten Jackie Wilsonin Lonely Teardrops, ja etenkin videossaan Childhood saavuttaa saman tunnelman.
Sovituksen siirappisuus saattaa niin ikään ironisesti viitata Jacksonin todelliseen lapsuuteen, jossa hänet laitettiin laulamaan valkoista yleisöä liehitteleviä viihdeveisuja. Jackson ilmeisesti tykkää tosissaan Hollywood-hötöstä, mutta hän tykkää myös Tshaikovskista, mikä kuuluu orkesteriosuuksissa.
Will You Be There alkaa otteella Beethovenin 9. sinfoniasta, ja jatkokin soi lainasävelin. Italialainen Al Banohan väitti osan melodiasta juontuvan hänen biisistään I cigni di Balaka. Jacksonin edustajat selittivät sävellyksen pohjautuvan trad-melodiaan (johon perustuu myös The Inkspotsin 1939 levyttämä Bless You for Being an Angel), mutta eräs italialainen oikeusaste ehti antaa langettavan päätöksen (mikä uutisoitiin näkyvästi) ennen kuin juttu lopulta ratkesi Jacksonin eduksi (mitä ei uutisoitu näkyvästi).
On sepitys kenen tahansa, tässä otetaan siitä kaikki irti: modulaatiot venyttävät laulumelodian lähes kolmen oktaavin laajuiseksi. Kevyt, tasaisena napsuva rytmitausta luo tuoreen kontrastin gospelkuoron pauhulle. Mahtipontisuus ja vivahteikkuus ovat aina lyöneet ansiokkaimmin kättä Jacksonin itsensä tuottamissa biiseissä.
Tekstin ylitsepursuava pyyteettömän rakkauden anelu luultavasti puistattaa niitä, joiden mielestä Jacksonin oletettu elämäntyyli on kaiken armon ulkopuolella. Mutta siinä on myös nöyryyttä: ”When wrong, will you mold me, when lost, will you find me?” Will You Be Theren pudottaa minun mestaruussarjastani yliampuvasti nyyhkivä loppumonologi, vaikka se tuntuukin hämmästyttävästi ennakoivan vuosien 2003-2005 tapahtumia ja on saanut jotkut fanit suhtautumaan biisiin liki uskonnollisesti.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
5 kommenttia:
WYBT:n nostaisin kyllä ehdottomasti ylemmäs, monien fanialueiden listauksissa tuo on mennyt aivan top-5:een saakka. Paatosta ja gospel-henkeä Jacksonin mitalla. Ehkä siirappia monen ei-fanin korviin mutta itse nautin.
Minäkin olisin nostanut MYBT:n ylemmäksi, mutta makunsa monella!
Juu, yhdyn tähän WYBT-hehkutukseen :) Hiukan ihmetyttää, että biisit arvostellaan yhdessä ja sattuvat peräkkäisille sijoille.
Blogiarkisto-listausta silmällä pitäen olisi btw tarpeen rivin vaihto tms. - näyttää hiukan kummalliselta: "(199191)".
Keep on maikkoling!
Kiitos kommenteista! Eiköhän se liene selvää, että täällä 50:n huonommalla puolella biisien järjestys on jossain määrin mielivaltainen ja sitä voi dramaturgisesti säädellä tyyliin "tähän kohtaan joku hittibiisi". WYBT on paikoitellen hieno biisi, mutta kuitenkin lainasävellys, eikä sen takia mun mielestäni ansaitse huippusijoitusta.
Mä en osaa tehdä tuota otsikkoa niin, että myös blogiarkistoon tulisi rivijako. Vihjauksia vastaanotetaan.
Josko vaikkapa välilyönti ensimmäisen otsikon perässä edes hieman selkiyttäisi asiaa? :)
Lähetä kommentti