| Michael Jackson | Dallas Austin | Bruce Swedien | Rene |
Run DMC:n King of Rock -biisistä lainatulla läpänheitolla käynnistyvä 2 Bad on oiva esimerkki siitä, että syntikat eivät mustassa musiikissakaan aina merkitse vain kustannustehokkuutta tai lyhytnäköistä trendisoundien perässä juoksemista. Se on uusia mahdollisuuksia hakeva ja löytävä aggressiivinen funkviipale. Mielenkiintoista, että säveltäjäksi merkitty Dallas Austin ei ollut tuotannossa mukana, mutta Jimmy Jam & Terry Lewis olivat – lienevätkö miehet koskaan muulloin tuottaneet biisejään ristiin?
Vaikka Bad-biisiin on suora lyyrinen viittaus (”throwing stones to hide your hands” on nyt ”throwing rocks...”), kyseessä ei ole jatko-osa. Laulun kohde kävi ilmi viimeistään Ghosts-videossa, jossa sitä laulettiin selvästi piirisyyttäjä Tom Sneddonin innoittamalle pormestarihahmolle. Pidän jopa todennäköisenä, että jotkut pormestarin herjarepliikit on suoraan poimittu Sneddonin ja Jacksonin sananvaihdoista. Jackson ei vastaa freak-nimittelyyn, mutta esittelee sarkastiset pahoittelunsa: ”Just want your cut from me, but too bad, too bad.”
Jännittävintä 2 Badin konetaustassa ovat basso- ja torvimaiset äännähdykset, joissa on soittimen klangi mutta ei sointia – ne ovat muuntuneet perkussioiksi. Hienoimmin ne esittäytyvät korisjätti Shaquille O’Nealin lyhyen raphetken alustuksessa. Melodisuus on muutenkin taka-alalla, ja laulustemmoissa on Jackson-biiseille uudenlaista kaoottista särmää – mieleen tulee termi epägospel. Vähempikin yksioikoisen kertosäkeen jankkaaminen ehkä riittäisi, mutta tuloksena on varsin väkevä viisiminuuttinen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
6 kommenttia:
aivan kauhea biisi!!! miten tää voi olla tällä sijalla?
sooml, ehkä siksi että tää lista perustuu tekijän mielipiteisiin.
Ei tällä taida olla mitään tekoa Bad-biisin kanssa, vaikka se kävikin mielessä kun aikoinaan sain Historyn käsiini ensimmäisen kerran. Ja kappaleen nimeämisessä käytetty sanaleikkimetodi ei onneksi ole Maikkolilla kovin yleistä - eikä tässäkään kovin suuressa roolissa/mittakaavassa.
53. on kyllä yllätys ottaen huomioon biisit, jotka jäivät huonommille sijoille. Niin ja tässä on taas tätä räppiä, josta en ole liian innostunut.
Luv U 4ever :P
niinpä, että tää muka on parempi ku esim. beat it
Ite ainaki pidän biisistä, ja täytyy todellakin muistaa että jokaisella on oma musiikkimakunsa.
Jossain Jimmy Jamin haastattelussa hän kertoi, että biisin tuotannon aloitti joku muu (ilmeisesti siis Dallas Austin), mutta Jam hoiti sen loppuun. Se ei selvinnyt, miksi Austinille tuli seinä vastaan.
Loistava biisi... Tietyllä tavalla ylituotettu ja liian täyteen ahdettu, mutta täynnä pieniä yksityiskohtia.
Lähetä kommentti