| Michael Jackson |
Michael Jacksonin ensimmäisestä rockhitistä on kaksi syntytarinaa. Quincy Jonesin mukaan Jackson kirjoitti sen hänen sanottuaan, että Thriller tarvitsee jotain The Knackin My Sharonan tapaista rocksoundia. Toisessa versiossa Jackson oli kirjoittanut Beat Itin jo aiemmin, mutta rohkaistui esittelemään sen vasta Jonesin pyynnön jälkeen. Kannattanee uskoa jälkimmäistä, sillä Beat It ei juurikaan kuulosta My Sharonalta.
Tuloksena oli yksi pophistoriaan eniten vaikuttaneista biiseistä, joka toi mustan musiikin MTV:lle ja rockradioasemille ja uudisti ajattelun siitä, miten tehdään menestysalbumeita – lähestymällä eri biiseillä eri kohderyhmiä. Sen crossover-suosio innoitti muitakin r&b-tähtiä varsin onnistuneisiin rockhenkisiin vetäisyihin (mm. Cameon Word Up, Janetin Black Cat ja En Voguen Free Your Mind). Toki r&b-artistit olivat ennenkin laulaneet rockia: Donna Summerin Hot Stuff (1979) oli jättihitti, vaikka ei kelvannut rockradioille.
Mutta Donnalla ei ollutkaan kitaran varressa Eddie Van Haleniä ja Steve Lukatheria eikä videossa aitoja jengipahiksia. Beat It veti menestyksen suhteen kaikista oikeista naruista – ainoana tulkinnanvarana ehkä sankaruutta kyseenalaistava teksti. Biisi säilytti myös sopivan annoksen tanssittavuutta ja mustaa sensibiliteettiä, tyylien törmäys ei vaatinut uhreja eikä suuremmin poikinut ”tiedä poika paikkasi” -reaktioita.
Jos kaikki ylläoleva vaikuttaisi tämän listan järjestyskriteereihin, Beat It olisi tietysti paljon korkeammalla. Sen tulosvastuullisuudessa ei kuitenkaan ole mitään minua erityisesti sykähdyttävää. Rytmi käynnistyy ärsyttävästi takellellen, ja Jacksonin rocktulkinta on vielä aika raakilemaista. Eddie Van Haleniin voisi soveltaa vanhaa kiinalaista sananlaskua: elämä on liian lyhyt kitarasooloihin.
Kertosäe on kyllä stemmoineen erittäin vetävä ja saa lisää voimaa loppupuolen toistosta. Sen lauseesta ”it doesn’t matter who’s wrong or right, just beat it” voisi vetää loogisiä linkkejä Jacksonin useisiin elämänvaiheisiin, vaikka monet Thriller-kautta ihastelevat ja samaan hengenvetoon miehen ”alamäkeä” kauhistelevat eivät onnistukaan niitä näkemään.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
6 kommenttia:
Beat It on uskomaton biisi, eikä sen jättämistä sijalle #58 voi muuta kuin ääneen ihmetellä. Michaelin lauluvokalisointi on tällä nimenomaisella biisillä jotain niin uskottavaa ja vakuuttavaa, että Billie Jeaninkin lauluosuus kalpenee. Sävellys on moniulotteinen, alla rullaava komppi hieno ja Eddien kitarasoolo täydellinen. Kontrasti Michaelin falsettilaulun ja kappaleen rockahtavan soinnin välillä on nerokas.
Vaikka kyse onkin subjektiivisesta listasta, tätä sijoitusta on vaikea sulattaa. Toivottavasti sentään Billie Jean Top10:ssä.
Häväistys ;) Jos populäärikulttuuriin niinkin vahvasti vaikuttanut kappale on MJ:n omalla listalla 50:n huonommalla puolella ja se monesti lasketaan maailman parhaimpien biisien listalla korkeammalle, on nähtävissä jotain huomionhakuisuutta ja provosointia.
Sivuhuomautukseni viitaten muihin rokahtaviin biiseihin niin Envoguen Free Your Mindin alkuinnoittajana on varmaankin ollut Janetin Black Cat- biisien samankaltaisuus häiritsi mua aikoinaan Envoguen kappaleen ilmestyessä (=kopio) ja häiritsee edelleenkin.
Tällaista listaa on vaikea rakentaa niin, että ensiksi päättää mielenosoituksellisesti jättää jonkin biisin sijalle 58. Kyllä se lähtee niin päin, että käy läpi kappaleita pohjalta "tuo pitää ehdottomasti saada top teniin", ja sitten huomaa, että ehdottomasti top teniin -biisejä on 41 kpl.
Huomionhakuisuuskin toimii niin päin, että haluaa nostaa jonkin biisin huomioarvoa, jolloin matemaattisten ilmiöiden takia toinen biisi väkisin laskee alaspäin.
Eiköhän se ole yleinen ilmiö, että katsoo jotain suurimpien hittien tai parhaiksi äänestettyjen biisien listaa ja löytää sieltä vastenmielisiä ällötyksiä. Jos minun pitäisi koota vaikka parhaat Led Zeppelinin biisit, en ikimaailmassa laittaisi listalle Stairway to Heaveniä, ja se ei todellakaan olisi provosointia.
Beat It:n jättäminen Top-50:n (!) huonommalle puolelle, on kummallinen teko, vaikkei biisitä pitäisikään. Se on jotenkin abrurdia. Ensimmäinen iso "virhe" tällä listalla ;)
Yksi maailman vahvimmista laulusuorituksista. Täydellinen melodia ja sovitus. Huikea kitarasoolo.
Beat It KUULUU korkeammalle kuin sijalle 58. Se ei ole makuasia, vaan puhdas tosiasia. Piste!
Lähetä kommentti